همه چیز درباره آهک و کاربردهای آن

۵ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر


سنگ آهک بدون شک یکی از قدیمی ترین مصالحی است که از زمان های قدیم مورد استفاده قرار گرفته است. آهک خشک شده پس از باران شکوفا شد و به شیر آهک تبدیل شد و شیر آهک به اجسام اطراف چسبید. علاوه بر این می توان به استفاده از آهک در ساروج (ملات آهک و خاکستر) در بسیاری از بناهای قدیمی مانند زیگورات چغازنبیل و... اشاره کرد سپس با آهک و کاربرد آن بیشتر آشنا می شویم. با آهک سازان همراه باشید.

برای خرید آهک به کارخانه آهک تهران مراحعه نمایید.

مزایای استفاده از آهک

از مزایای افزودن آهک به ملات سیمان می توان به کاهش نفوذپذیری آب ملات ها و آسترها، کاهش انقباض خشک شدن ملات و حفظ حجم آن پس از گیرش و سفت شدن اشاره کرد. کاهش زمان خشک شدن مخلوط در مناطق مرطوب، کاهش میزان انقباض و انبساط خاک در اثر رطوبت، تسریع در ترک خوردگی توده های خاک رسی، افزایش مقاومت، کاهش نفوذ رطوبت، افزایش دوام و قابلیت اطمینان خاک. اجزاء مزایای استفاده از آهک

طرز تهیه لیمو

از دیدگاه کلی، لیمو را می توان به سه روش استفاده کرد.

روش سنتی

روش صنعتی (ماشین آلات)

تهیه آهک از شن و ماسه.

روش سنتی

به این صورت که در معدن سنگ آهک سوراخی حفر می کنند و در نهایت روی آن خاکی برای کوره و انبوهی از نی و سنگ آهک می گذارند و روی آن را با خاک می پوشانند و کوره را زیر آن می گذارند تا آهک و خاکستر مرطوب شود تا سنگ آهک تشکیل شود. . برای رسیدن به نقطه ذوب، با متورم شدن آهک در اثر رطوبت، آهک به صورت مایع از حفره زیرین خارج می شود.

روش تولید (ماشین).

در این روش سنگ های معادن بزرگ به داخل سنگر ریخته می شود که در زیر سنگر دستگاهی به نام فیدر وجود دارد که سنگ ها را به داخل هدایت می کند و با تناژ خاصی وارد کوزه فکی می شود. در این قسمت قطر سنگ ها بین 20 تا 30 سانتی متر خواهد بود. تسمه نقاله هایی که از پایین به بالا حرکت می کنند، مواد حاصل را به سنگر بعدی می ریزند، مواد از سنگر دوم به آستر زیر سنگر می روند و از آنجا به سنگ شکن چکشی منتقل می شوند. تولید این بخش شامل سنگ هایی در اندازه های 5 تا 12 سانتی متر است. مواد بازسازی شده با استفاده از نوار نقاله به انبار منتقل می شوند. در اینجا خاک با استفاده از آسیاب از سنگ ها جدا می شود. سپس مواد باقی مانده به مخازن مخصوص آسانسور رفته و با استفاده از شیرهای هیدرولیک به کوره منتقل می شوند.

ساخت آهک از ماسه بادی

اگرچه ایران دارای منابع سنگ آهکی فراوانی است، اما ماسه های آهکی در برخی نقاط مانند خوزستان و سواحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان فراوان است. ماسه آهکی نیز مانند سنگ آهک می تواند با سوزاندن به آهک تبدیل شود و با فرآیند ساده شستن آهک، آهک رانده شده از ناخالصی ها جدا شود. از این آهک خشک شده می توان برای ساخت ملات ماسه آهک و ملات آهک استفاده کرد. آهک خشک شده از ماسه آهکی دارای خواص مشخصی است. بررسی های انجام شده نشان داده است که تپه های ماسه ای منطقه فوق دارای تپه های ماسه ای آهکی فراوانی است و سوزاندن برای جمع آوری آهک سود بیشتری نسبت به حمل آهک دارد. آهک به دست آمده را می توان برای ساخت ملات ماسه آهک و سرباره آهک استفاده کرد.

مشخصات آهک

آهک خالص سفید است، اما وجود ناخالصی می تواند رنگ را تا حدی تغییر دهد. اگر ناخالصی موجود در سنگ آهک کربنات منیزیم باشد به آن سنگ آهک دولومیتی می گویند و آهک منیزیم از بو دادن به دست می آید. اگر ناخالصی های سنگ آهک مواد رسی و حاوی سیلیس باشد، بسته به میزان ناخالصی، آهک نیمه آبی یا آهک آبی از جوشاندن تولید می شود.

طرز تهیه آبلیمو

برای تهیه پودر آهک، پودر آهک را با خاک مخلوط کرده و فشرده می کنند. به این ترتیب آهک و خاک را با آب در حوض های مخصوص ریخته و حدود 3 شبانه روز در همان حالت نگه می دارند. آهک در آب حل می شود و به آن سرباره می گویند. برای جلوگیری از تورم، تجربه نشان می‌دهد که بهتر است آهک و خاک را حداقل 3 شبانه روز در آب نگه دارید و پس از قطع واکنش‌های آن در این مدت (یک سری واکنش‌های شیمیایی انجام شد.) آن را در آب قرار دهید. مصرف مورد نیاز این روش آماده سازی از ظهور احتمالات پنهان جلوگیری می کند، از التهاب و تشکیل سولفات جلوگیری می کند. لازم به یادآوری است که تهیه خمیر آهک با خمیر آهک یا پودر آهک رقیق شده برای به دست آوردن خمیر آهک مرغوب مجاز نیست. با استفاده از دوغاب آهک یک واکنش یکنواخت بین خاک رس و لجن ایجاد می شود.

کاربرد آهک

در زیر کاربردهای اصلی شفت سنگ آهک آورده شده است.

به سمت آسفالت

تثبیت پوشش ساقه و تثبیت پوشش آج

کاربرد آهک در ساختمان سازی

استفاده از آهک در صنعت ساختمان (تولید سیمان - تولید آجر آهک - صنعت شیشه - فولاد و ...)

از حمله ریشه های درختان مختلف به پوشش کانال و آسیب رساندن به آن جلوگیری کنید

به جای پرکردن سازه، از سنگ آهک و...

پر کردن ساو و دوخت کف

استفاده از آهک در صنعت آب

استفاده از آهک برای تهیه نیشکر از نیشکر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.