دانستن این 8 راز باعث می‌شود پل ورسک سوادکوه شما شگفت‌انگیز به نظر برسد.

۲۲,۱۱۴ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر

 

برای رسیدن قله مارکوه که با رامسر، ۱۰٫۶ کیلومتر فاصله دارد و طی کردن این مسیر در حدود ۳۰ دقیقه طول میکشد، ابتدا باید از طریق خیابان شهید باهنر و شهید بهشتی رامسر خود را بهجاده تلاسر برسید و مسیرتان را بهسمت جاده مار کوه در کتالم ادامه دهید. یکی از اقدامات هوشمندانه در ساخت پل ورسک سوادکوه، احداث تونلی زیر رودخانه ورسک بود تا پل در برابر طغیان احتمالی رودخانه محافظت شود. به همین علت توسط نخست وزیر وقت انگلیس، چرچیل به پل پیروزی معروف شد. جاذبه های گردشگری گرگان یکی دو تا نیست و اگر دلتان بخواهد گرگان را حسابی بگردید و بهتان خوش بگذرد باید برایش وقت هم بگذارید. این منطقه زیبا و خوش آب و هوا که از دو بخش مرکزی و دیلمان تشکیل شده، در فاصله 15 کیلومتری از لاهیجان قرار داشته که از شمال و شمال شرقی خود به لاهیجان، از شرق خود به لنگرود، از غرب و جنوب غربی به رودبار و رشت و از جنوب شرقی به رودسر و املش می رسد. دلیل نامگذاری پل ورسک سوادکوه: از نام یک درختچه به نام ورس که در اطراف پل بود گرفته شده است. مسیر پیشنهادی دیگر از این قرار است از پاسگاه محیط بانی قوشخانه ۵/۵ کیلومتر دیگر در مسیر ،اصلی که پر رنگ تر از سایر راه هاست برانید پس از طی این مسافت به جایی میرسید که اگر به سمت راست خود یا جهت شمال نگاه کنید یک پل آهنی را میبینید که شما را به سمت پاسگاه محیطبانی کمردشت و چند اصله درخت هدایت می.کند این مجموعه وسط دشت لار خودنمایی میکند و از ابتدای ورود از بیشتر نقاط دشت قابل رویت است از کنار محیطبانی هم هر راهی را که انتخاب کنید. این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران - ساری و تهران - گرگان پس از گذشت بیش از 70 سال هر روز چندین مرتبه از روی آن میگذرند .

پل ورساک از جمله پل های استراتژیک ایران است که علاوه بر عبور قطار مسافربری همچنین قطارهای باری و سوخت نیز از روی آن عبور میکنند. امروز پل ورسک علاوه بر اهمیت ویژه در صنعت حمل و نقل، از جاذبههای سیاحتی ایران نیز محسوب میگردد. با توجه به آنکه بیش از ۸۰ سال از ساخت پل ورسک میگذرد، نگرانیهایی مبنی بر آسیب رسیدن به پل براثر گذر زمان و استفاده از آن بین مردم و کارشناسان ایجاد شد که مدیرعامل راهآهن شمال کشور به تمامی نگرانیها با بیان مطالبی پایان داد. ابتدا به محل تلاقی آزادراه شهید بابایی و جادهی دماوند، وارد شوند و پس از حدود ۹ کیلومتر مسافت، به جاجرود رسیده و پس از آن به بومهن و رودهن وارد شده و وارد شهر دماوند شوند. دستمزد او برای ساخت هر متر راهآهن، معادل پنج دلار طلا (حدود ۱٬۵ گرم طلای خالص) تعیین شد. در آن زمان علم و دانش ریل گذاری و ساخت راه آهن در ایران وجود نداشت. داستان از این قرار است که در زمان جنگ جهانی دوم، قوای روس و انگلیس به دنبال راهی برای ضربه زدن به آلمان نازی و نیروهای متحد وی بودند. برای اطمینان از این پل رضا شاه در زمان افتتاح به سواد کوه رفت و دستور داد که مهندس طراح و ناظر پل «لادیسلاوس فون رابسویچ» در زیر پل بایستد تا اگر اتفاق ناگواری افتاد خود او هم به کام مرگ فرو رود.

پل وِرِسک از بزرگترین پلهای راهآهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد. رودخانه قلاشی از وسط این جنگل میگذرد و از قسمت جنوب پارک تا شمال امتداد دارد. منظره با شکوه کوه دماوند در امتداد دشت، سرخیِ دلربای شقایقهای رقصان در صحرا و خود نمایی گلهای زرد میان آنها. منظره مه آلود و نزدیکی ابرها به شما این احساس را می دهد که بر روی ابرها گام بر می دارید. اما اگر تحمل سرمای شدید این منطقه را دارید در این فصل راهی این روستا شوید. اما واقعیت این است که زمانی که این پل احداث شد، روستاها و کوه های اطراف آن را عباس آباد می نامیدند. این پل تاریخی در زمان پهلوی اول و در سال ۱۳۱۵ ه.ش افتتاح شد. هر دو از صبح زود که احتمالا از منفی ۱۰ درجه هم سردتر بوده بیرون آمده و در آن زمان که آنها را دیدیم ساعتها از گشتزنیشان میگذشت. روستای ورسک در محدوده کوهستانی استقرار یافته و از سطح دریا 2140 متر ارتفاع دارد . به گفته مجتبی مینوی قوم آمارد و قوم تپوری در سرزمین مازندران میزیستند و تپوریها در ناحیه کوهستانی مازندران و آماردها در ناحیه جلگهای مازندران سکونت داشتند. کمتر کسی است که نداند استان گلستان به سرزمین آبشارهای ایران شهرت دارد.

سرچشمه، روستایی است از توابع دهستان کوهستان بخش مرزنآباد شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۹ نفر بودهاست. در ایام تعطیلات جمعیت این شهر به ۲۰۰ هزار نفر نیز افزایش مییابد. بنابراین، مهندسان مسیر را بهصورت سه پلهای طراحی کردند تا شیب حرکت قطار در گردنههای کوههای البرز برطرف شود، که به عنوان “سه خط طلا” شناخته میشود. پل ورسک، به عنوان یکی از زیباترین و مشهورترین پلهای تاریخی ایران و شاهکارهای مهندسی کشور، برای تردد قطار بهسمت شمال کشور ساخته شده است. مهندسان این پل تضمین ۷۰ ساله برای این پل داده اند اما تا کنون که ۸۷ سال از احداث این پل می گذرد و روزانه قطار تهران-ساری و تهران-گرگان از آن می گذرد استوار ایستاده و در حال خودنمایی است. پس از منطقهی شورآب و در مسیر گردنه گدوک، در بخش پایین مسیر و در سمت راست و چپ، کوههایی بزرگ و سنگی وجود دارد که بسیار زیبا و تماشایی است. اگر به نمک آبرود سفری داشتید حتما به تله کابین آن سربزنید، زیرا از مهمترین جاهای دیدنی نمک آبرود است و تجربه بسیار منحصربهفردی را برای شما بهوجود میآورد. شاید این بهترین تعبیر از این شاهکار است. جنگل گلستان ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع حیات جانوری و گیاهی و از بهترین زیستگاه های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است.

دماوند مرتفع ترین قله رشته کوه الیرز در ۷۵ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد .ارتفاع آن از سطح دریای خزر ۵۶۳۶ متر و از سطح دریاهای آزاد ۵۶۷۱ متر و از سطح زمین های اطراف ۱۶۰۰تا ۲۰۰۰ متر و دومین قله مخروطی زیبای جهان میباشد گمان میرود آتشفشان دماوند حدود یکصد هزار سال پیش در دوران چهارم زمین شناسی خاموش شده باشد. در طول جنگ جهانی دوم متفقین برای جلوگیری از شکست اتحاد جماهیر شوروی از آلمان، روزانه با ۷۵ قطار ادوات نظامی و تسلیحات را از بندر شاهپور (بندر امام خمینی فعلی) به بندر شاه (بندر ترکمن فعلی) میرساندند. پیمان صدفی، پژوهشگر که درباره تاریخچه این پل تحقیق کرده است، درباره اهمیت این پل میگوید: «پل ورسک در زمان جنگجهانی دوم بهخاطر نقشی که در کمکرسانی به اتحاد جماهیر شوروی محاصره شده توسط آلمان هیتلری ایفا کرد، معروف شد و لقب پل پیروزی گرفت. در 23 تیر ماه، سال 1324 وزارت راه پیشنهاد داد نام این پل را از ورسک به پل پیروزی تغییر دهند. این سد در منطقه جاجرود با مناظر و روستاهای زیبا و خوشآبوهوا قرار گرفته و یکی از منابع تأمین آب شرب شهر تهران محسوب میشود. برای رفتن به آبشار زیارت مانند روستای های ییلاقی دیگر نیازی نیست که ماشین شما آفرود و یا چیزی دیگری باشد شما با هر وسیله نقلیه که بخواهید میتوانید قدم در مسیر جاده رسیدن به آبشار شوید.

به نظرم شهری که 6 هزار سال دوام میآورد و هنوز هم دیدن آن جذابیت دارد، چیزی فراتر از تمدن داشته و جایجای آن عشق ریشه کرده است و هر گوشه آن داستانی دارد. ولی میشود طوری برنامهریزی کرد که هم از دل جاده اسالم به خلخال بگذرید، هم ساحل گیسوم را تماشا کنید. از هتلهای مجاور جنگل گیسوم میتوان به هتل حوریان یاس که در جاده آستارا به رشت واقع شده و یا از مجتمع اقامتی تفریحی طلوع گیسوم بهرهمند شوید. پل ورسک سوادکوه یکی از جاذبههای دیدنی استان مازندران است که در روستای ورسک، شهرستان سوادکوه قرار دارد. این پل دو کوه عظیم و سختگذر عباسآباد را به یکدیگر اتصال میدهد . ماهی است که جاذبههای طبیعی در اوج زیبایی و جلوهگری، انسان را محو تماشایشان میکنند. پل ورسک از معدود جاذبههای گردشگری در ایران است که با نگاه به آن محو عظمت و زیباییش میشوید. پل ورسک دارای ۶۶ متر دهانه قوسی اصلی و ۱۱۰ متر ارتفاع از ته دره است. از آبوهوای خوب لذت ببرید و ریههایتان را برای مدتی طولانی از اکسیژن خالص پُر کنید که هوای تهران آلوده است. این روستا به دلیل داشتن طبیعتی خوب و خاکی مناسب، کشاورزی گستردهای دارد. اگر گشتوگذار در منطقه رویایی گیسوم انتخاب شماست خوب است بدانید که در این مکان آلاچیقهایی تعبیه شده که دغدغهتان را برای استراحتکردن برطرف میکند. این جنگل نیز حدود پانزده سال پیش با سرمایه گذاری شهرداری تالش به پارک جنگلی گیسوم تبدیل شد، و امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی برای گردشگران فراهم آورد. یکی از جذاب ترین مکان های گرگان که در هر فصلی از سال رنگ و بوی منحصر به فرد دارد و تحت هیچ شرایطی ذره از زیبایی اش کاسته نمی شود، پارک جنگلی النگدره گرگان است.

پیامهای به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط منتشر نمیشود. با این عمل طراحان و سازندگان، پل ورسک را از صدمات احتمالی هنگام طغیان رودخانه ورسک، محافظت کرده و مانع از تخریب یا آسیب رسیدن به آن شدهاند؛ بهگونهای که قطار پس از چرخش در مسیر پیش روی خود، به ارتفاع ۱۰۰ متر بالاتر رفته و سپس روی پل ورسک قرار میگیرد. این پل که از سازههای استراتژی ایران است، به همت شرکتی سوئدی-دانمارکی به نام «کامپساکس»، به مدیریت «یورگن ساکسیلد»، ساخته شد. پل ورسک در ۱۳۵۶ ثبت جهانی شد این اثر توسط شرکت سوئدی-دانمارکی کامپساکس و با تضمین ۷۰ ساله احداث شده است. ورسک از جمله پلهای استراتژیک ایران است که توسط شرکت سوئدی-دانمارکی کامپساکس و با تضمین هفتاد ساله احداث شد. در جنوب حدود 370 متر درهای دیده میشود که نشان از این دارد به هیچ وجه از این جبهه به بنا نمیشود وارد شد. شاید با یک حساب سرانگشتی تصور کنید دولت آن زمان راضی به پرداخت بهای سنگینی بابت ساخت راهآهن شده؛ اما این را هم باید پذیرفت که صحبت از حدود یک قرن پیش است، 900 کیلومتر راه آهن با امکانات اندک آن زمان کاری بود بس دشوار و شاید غیرممکن. از تهران به سمت جاجرود و گیلاوند حرکت کنید و سپس به شهر فیروزکوه بروید.

مسیر دسترسی: جاده آبعلی (تهران به سمت آمل) و داخل شهر پلور. مسیر دوم از جاده آبعلی، در داخل شهر پلور شروع میشود و از سهراهی پلور تا پست ورودی پاسگاه محیطبانی دلیچای است. عقیده داشت در صورت حفر تونل اگر داخل آن حادثهای رخ دهد امکان امدادرسانی نیست، از طرفی با کشیدن خط آهن در بیرون از تونل ها مناطق بین راهی هم آباد میشدند. بعد از آن چند تن از مهندسان اروپایی به ایران آمده و پس از تهیه عکس هوایی از کوههای البرز، متوجه شدند که راهآهن باید از روستای عباسآباد (که بعدها به ورسک تغییر نام داد) عبور میکرد و قطار پس از عبور از روستای ورسک باید با طی مسافت ده کیلومتر و نیز حدود ۶۰۰ متر صعود، از کوهستان عبور و به سمت تونل گدوک حرکت میکرد. علاوه بر مناظر طبیعی در دشت لار، امامزاده اسماعیل پلور نیز در این دشت قرار دارد که از محیط بانی دلچانی حدود 8 کیلومتر فاصله دارد. علاوه بر زیبایی خاص خود بنا، پل ورسک با قرار داشتن در طبیعت بکر و سبز شمال و کوهستان البرز، جلوهی تماشایی دیگری برای به حیرت وا داشتن است. پل ورسک از بزرگترین پلهای راه آهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سوادکوه در استان مازندران قرار دارد . یکی از مهمترین جاذبههای گردشگری این روستا موزه گیاهان دارویی آن میباشد.

ییلاق سوباتان - تیشینه همسفر باهوش شما پل ورسک یکی از کهنترین و بزرگترین پلهای راهآهن کشور است که در روستایی به نام ورسک، در شهرستان سوادکوه ساخته شده است. پس از چند سال از احداث پل ساکنان این روستا به ورسک امروزی که آن زمان به عباسآباد معروف بود ، آمدند و امروز این روستا به نام ورسک عباس آباد معروف شده است . «داشتن اجازه حمل سلاح برای حفظ جان ما مهم است، شکارچی هم میداند که ما دست خالی نیستیم.» سازنده هم امیدوار است روزی به عنوان محیطبان استخدام شود، اما تا آن روز با عشق به منطقهاش خدمت میکند، زیرا نگهداری از پارک ملی را وظیفه خود میداند. دلیل شهرت این بخش به سه خط طلا، میزان بهای آن برای ایرانیان است که بیش از طلا ارزشمند و مهم است. روستای سقالکسار و سد خاکی مشهور آن، یکی از دیدنیهای رشت است که بهتر است در سفر به این شهر، تماشای آن را از دست ندهید.استان گیلان تکهای از بهشت در شمال کشور است و جایجای آن، پر از جاذبههای طبیعی حیرتانگیزی است که هر سال، گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری را بهسمت خود میکشاند. ما میخواهیم این بار در مورد جاهای دیدنی کلاردشت، این بهشت زیبای ایران صحبت کنیم. دشت لار یکی از جاهای دیدنی آمل است. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید. شاید برایتان جالب باشد بدانید این قلعه ها که اکنون به عنوان آثار تاریخی به شمار میروند، در گذشته چه کاربردی داشتهاند. این روستا نخستین موزه روستایی جهان را در خود جای داده است و به شما امکان بازدید از قدیمی ترین آثار و اشیا منطقه را می دهد. این پل در مدت دو سال، از آبان ۱۳۱۳ تا اردیبهشت ۱۳۱۵، به ثبت ملی رسید. در حالی که عملیات ساخت داربستها ادامه داشت تا دو سوی پل را به هم برساند، عملیاتی نیز برای احداث قالب دال قوس شروع شد.

فرایند ساخت این پل در سال 1313 و در زمان حکومت رضاشاه پهلوی آغاز گشت. طول کلی پل 86 متر است . ورسک در کتاب رکورد گینس، در بخش پلهای با ارتفاع بیش از ۶۱ متر به ثبت رسیده است. پارک ملی گلستان یکی از پارک های قدیمی و جاذبه های گردشگری گرگان گلستان است که پیش از تبدیل آن به مکانی عمومی، یک شکارگاه بود! قرینه سازی یکی دیگر از شگفتی های این پل است که به آن توجه شده است. نام این پل در کتاب گینس نیز به ثبت رسیده است. «پل ورسک»، یکی از قدیمیترین پلهای راهآهن کشور است که با قرارگیری در ارتفاع ۱۱۰ متری، نامش در کتاب گینس نیز به ثبت رسیده، یکی از شاهکارهای مهندسی ایران محسوب میشود. با ارتفاع ۲,۱۴۰ متری بالاتر از سطح دریا و ۱۱۰ متر از ته دره، در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. یکی دیگر از زیباترین مناظر این روستا، طلوع و غروب آفتاب است. به بیان دیگر این بنا از ملات غیرمسلح ساخته شده است . پل از سیمان و شن شسته شده و آجر، ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است. پل ورسک به لحظهای تاریخی میرسد. بنابراین، پل و روستای نزدیک به آن با نام ورسک شناخته شدند. آن ها مجبور بودند برای عبور از دره عمیق ورسک یک پل بسازند. همچنین برای سوغات می توانید از انواع میوه ها که مرکبات و میوه های جنگلی مانند خوج، ازگیل، انجیر کوهی و تمشک و یا برنج، گندم و حبوبات که از محصولات اصلی کشاورزان این منطقه است، استفاده کنید. دینار سرا یکی از روستاهای تنکابن است که در بخش نشتارود واقع شده و آبشار و منطقه جنگلی زیبایی را در خود جای داده است.

جزیره آشوراده نیز یکی از مکان های مهم جلب توریست در ساحل شرقی دریای خزر است. این موضوع قدم بسیار مهم در جهت آبادانی و پیشرفت کشور بود. هر جا که ارادهای توانا ظهور یابد، شگفتیای افسانهوار پدید آید که اهل نظر را مجذوب عظمت و اهمیت خود کند و آحاد بشر را فایدهای بسیار رساند. او در فیروزکوه از قطار پیاده شد و خود را به پل ورسک رساند. هزاران سال است ایرانیان هنر پل سازی را آموختهاند. کهنترین پل قوسی ایرانیان که تا کنون شناخته شده مربوط به عصر اورارتوها در قرن هشتم پیش از میلاد حضرت مسیح است که از سنگهای بزرگی بر رود ارس ساخته شده است. سرانجام کار ساخت این پل در اواسط آبان سال۱۳۱۳ در شهرستان سوادکوه استان مازندران، توسط شرکت مهندسی دانمارکی کامپساکس، به عنوان برنده مناقصه ساخت پل، و توسط مهندسان آلمانی و اتریشی آغاز شد و در ۵ اردیبهشت سال ۱۳۱۵ بازگشایی شد. کارشناسان معماری و عمران عقیده دارند که پلها سازههای عجیبی هستند زیرا در ساخت آنها هم باید طراحی و زیبایی ظاهری را رعایت کرد و هم مساله مقاومت و ایستایی را، چیزهایی که پل ورسک تمام آنها را در خود دارد. مرتفعترین پل راه آهن به شماره ۱۵۳۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

چهار رکن اصلی صنعت گردشگری را میتوان شامل تجهیزات حملونقل، اقامتگاهها و تسهیلات رفاهی، منابع طبیعی و آثار تاریخی و میراث فرهنگی عنوان کرد. لذت دیدن جنگل دالخانی را با خودرو حیف نکنید . اگر هم به ماهیگیری علاقه دارید میتوانید در رودخانهها اطراف این روستا ماهی قزل آلا و انواع ماهیهایی که در رودخانهها شمال کشور هستند؛ صید کنید و به عنوان سوغات با خودتان ببرید. چنانچه دوست دارید با تور سوادکوه به این منظقه سفر کنید، میتوانید با علاءالدین تراول همراه شوید. نمک آبرود، در غرب استان مازندران واقع شده و با طبیعت جذاب، آب و هوای بی نظیر، تفریحات مهیج و جاذبه های جذاب گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. ۳۶ کیلومتر پس از تکدرخت وارد شهر فیروزکوه شده و با طی فاصلهای برابر با ۱۷ کیلومتر به استان زیبا و سرسبز مازندران خواهند رسید. سورک یکی از شهرهای زیبای استان مازندران است که در نزدیکی شهر ساری قرار دارد. زمزمههای شکلگیری استان مازندران غربی اولین بار در همایش توسعه علمی غرب مازندران مطرح شد. همچنین این رودخانه بعنوان فاضلاب اراضی آبیاری در طول 20 کیلومتر از محمودآباد در غرب تا فریدونکنار در شرق نقش درخور توجهی دارد . بنابراین طراحی دهانهای بزرگ برای پل، از راهکارهایی بود که توسط شرکت کامپساکس به اجرا درآمد. کندلوس در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و بنابراین می تواند مقصد خوبی برای کوهنوردان به شمار آید. جنگل شصت کلا در یک منطقه کوهستانی واقع شده است حتما وسایل کوهنوردی را به همراه خود داشته باشید. این جاذبه دیدنی سوادکوه، با زیبایی طبیعت کوهستانی البرز، گردشگران را به خود جذب میکند و بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از آبشار ورسک بهشمار میآید. مهندس والتر اینگر، یکی از مهندسان ساخت پل بود. در طول جنگ جهانی دوم نیز، پل ورسک شاهد حواشی و رخدادهای متعددی بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.