سرکه خرما + طرز تهیه 8 خاصیت درمانی شگفت انگیز

۱,۰۹۱ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر


سرکه انواع مختلفی دارد که معروف ترین آنها سرکه بالزامیک، سرکه انگور و سرکه سیب است. اما سرکه های دیگری نیز وجود دارند که به دلیل کارایی و طعم بالا کاربردهای متفاوتی دارند، مانند سرکه خرما که به دلیل خواص درمانی آن به یک چاشنی محبوب تبدیل شده است.

شاید فکر کنید سرکه خرما یک سرکه جدید است، اما استفاده از آن به پنج هزار سال قبل باز می گردد و می توانید از آن برای تهیه انواع غذاها از جمله سس استفاده کنید. در این مقاله کارمادیو شما را با خواص درمانی سرکه خرما، راه های گنجاندن آن در رژیم غذایی، عوارض مصرف آن و طرز تهیه سرکه خرما آشنا می کنیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

فواید مهم سرکه برای سلامتی

خرما یک غذای خوشمزه و منحصر به فرد است که به دلیل ارزش غذایی بالا فواید زیادی برای بدن دارد. زمانی که سرکه خرما را درست می کنیم، بسیاری از خواص خرما را به این ادویه منتقل می کنیم تا با مصرف روزانه این سرکه از خواص آن بهره مند شویم.

این سرکه سرشار از ویتامین های گروه B مانند B1، B2 و B3 است که هر کدام از این ویتامین ها باید عملکرد اندام های بدن را بهبود بخشند. سایر مواد معدنی موجود در سرکه عبارتند از منیزیم، پتاسیم، آهن و کلسیم. سرکه نیمه شیرین فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.

1. تقویت سیستم ایمنی بدن

برای داشتن بدنی سالم علاوه بر ورزش باید به رژیم غذایی خود نیز توجه کنید. یک راه حل برای یک رژیم غذایی سالم، جایگزینی مواد گیاهی است که مملو از مواد مغذی مختلف برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

سرکه خرما یکی از این مواد گیاهی است که با تقویت سیستم ایمنی از بروز بیماری در بدن جلوگیری می کند. استفاده مداوم از سرکه خرما باعث پاکسازی بدن می شود.

یکی از بیماری هایی که در اثر تضعیف سیستم ایمنی ایجاد می شود سرماخوردگی است. استفاده روزانه از سرکه می تواند گلودرد ناشی از سرماخوردگی را بهبود بخشد. سرکه همچنین می تواند به طور موثر سرفه های مداوم را از بین ببرد.

2. بهبود دستگاه گوارش

سرکه خرما از سرطان دستگاه گوارش پیشگیری می کند، اما این تنها فایده سرکه خرما برای دستگاه گوارش نیست. سرکه خرما یکی از بهترین مواد غذایی ضد یبوست است و به التهاب معده نیز کمک می کند.

3. سوختگی ها سریعتر بهبود می یابند

اگر به دلایلی دچار سوختگی یا التهاب ناشی از التهاب شده اید، می توانید از سرکه خرما برای درمان این مشکل استفاده کنید. مواد مغذی و ویتامین های موجود در سرکه می تواند به تسکین التهاب و حتی التهاب ناشی از التهاب کمک کند و البته به عنوان یک ضد عفونی کننده از عفونت های ناشی از التهاب جلوگیری می کند.

4. کاهش وزن

اگر به دنبال راهی برای تناسب اندام و کاهش وزن هستید، از خواص چربی سوزی سرکه غافل نشوید. مصرف سرکه خرما گرسنگی کاذب را کاهش می دهد و در نتیجه از گرسنگی جلوگیری می کند.

برای جلوگیری از جذب کربوهیدرات ها قبل از  آشپزی  از سرکه خرما استفاده کنید.

5. رفع خستگی و سردرد

اسیدهای خاصی در بدن انسان باعث خستگی می شوند. اسید پیروویک و اسید لاکتیک از جمله اسیدهایی هستند که گاهی ممکن است بسوزند. مصرف سرکه خرما می تواند اسیدیته را خنثی کرده و خستگی را کاهش دهد. برای تسکین سردرد می توانید از سرکه خرما استفاده کنید زیرا پتاسیم موجود در این سرکه تا حدودی سردرد را کاهش می دهد.

6. کمک به بهبود اختلالات قاعدگی

قاعدگی هورمون های زنانه بدن زنان را مختل می کند و عوارض ناخوشایندی برای زنان به همراه دارد. اگر سرکه خرما را در این زمان مصرف کنید، این سرکه میزان لخته شدن خون را تنظیم می کند که باعث خونریزی کمتر در دوران قاعدگی و درد کمتری می شود.

از طرفی با مصرف این سرکه مقدار زیادی کلسیم و پتاسیم وارد بدن می کنید که باعث کاهش اسپاسم عضلات رحم می شود. علاوه بر این، آهن موجود در سرکه خرما برای از دست دادن خون در اثر قاعدگی مفید است.

7. جلوگیری از سرطان

این نوع سرکه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که از انواع سرطان ها پیشگیری می کند. مصرف منظم سرکه خرما به شما امکان می دهد از مزایای دارویی آنتی اکسیدانی آن بهره مند شوید.

8. کار قلب را تقویت کنید

یکی از شفابخش ترین خواص سرکه خرما بهبود عملکرد قلب و تقویت آن به دلیل وجود «آنتی اکسیدان» در آن است که با کلسترول بد خون مبارزه کرده و این عضو حیاتی را سالم و سالم در بدن انسان می کند.

عوارض و موارد منع مصرف سرکه خرما

تا به حال، فواید و خواص درمانی سرکه خرما را فهرست کرده ایم. برای بهره مندی از خواص درمانی سرکه خرما در برخی موارد باید به طور مداوم از آن استفاده کرد، اما مصرف بیش از حد این ماده غذایی عوارض زیادی دارد.

به عنوان مثال، اگر از این سرکه به طور نادرست استفاده کنید، می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند یا به دهان و مری شما آسیب برساند.

مصرف زیاد هر نوع سرکه در افراد مبتلا به سردرد منجر به اختلال حافظه، سرفه مزمن و بی حسی در برخی از قسمت های بدن می شود. مصرف زیاد هر نوع سرکه از جمله سرکه خرما عوارضی مانند اختلال نعوظ، ضعف بینایی و کاهش وزن را در پی خواهد داشت.

به خانم های خونسرد توصیه می شود در دوران قاعدگی از سرکه خرما استفاده نکنند، زیرا باعث سفتی عضلات رحم و افزایش درد در دوران قاعدگی می شود. مصرف سرکه خرما نه تنها در دوران بارداری ممنوع است، بلکه خواص بسیاری نیز دارد. اما بهتر است در مصرف این غذا دقت کنید.

بهترین راه برای استفاده از سرکه خرما در رژیم غذایی

راه های مختلفی برای استفاده از این نوع سرکه در رژیم غذایی وجود دارد. برای مثال می توانید از این سرکه برای تهیه سالاد و همچنین برای تهیه ترشی که رنگ آن برایتان مهم نیست استفاده کنید.

راه دیگر برای گنجاندن سرکه خرما در رژیم غذایی، استفاده از آن به عنوان نوشیدنی است. برای تهیه این نوشیدنی سالم، یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه خرما را در یک لیوان آب مخلوط کنید و صبح یا اواخر شب بنوشید. اگر از این نوشیدنی برای کاهش وزن استفاده نمی کنید و می خواهید از خواص دارویی این سرکه استفاده کنید، مقداری عسل برای شیرین شدن این نوشیدنی به آن اضافه کنید.

طرز تهیه سرکه عناب در خانه

سرکه خرما را می توانید به روش های زیر تهیه کنید:

اولین روش تهیه سرکه خرما

اولین قدم در تهیه سرکه خرما استفاده از مخمر است. ابتدا به مقدار لازم مواد اولیه را تهیه کنید و سپس با توجه به توضیحاتی که به شما دادیم این سرکه را تهیه کنید.

عناصر

2 کیلوگرم خرما

2 لیتر سرکه

4 لیتر آب جوشیده

1 قاشق غذاخوری نمک

1 قاشق غذاخوری مخمر

دستور تهیه

1- ابتدا پوست خرما و قلب آن را جدا کنید سپس گوشت خرما را چرخ کنید

2- ظرف فلزی نسبتا بزرگی آماده کنید و خرمای له شده را داخل آن بریزید و بقیه مواد را اضافه کنید.

3- در ظرف را محکم ببندید و درب آن را ببندید و این مخلوط را حدود یک ماه تا پنجاه روز در جای تاریک و گرم بگذارید تا سرکه خرمای شما آماده شود.

4- در این مدت هفته ای یکبار در ظرف را باز کرده و محتویات را مخلوط کنید.

5- همیشه سرکه خرما را قبل از مصرف فیلتر کنید.

روش دوم تهیه سرکه خرما

به این ترتیب شما نیازی به مخمر ندارید. اگر به مخمر حساسیت دارید، می توانید آن را در تهیه سرکه خرما حذف کنید، اما این دو روش، یعنی در زمان رسیدن سرکه، تفاوت دارند.

بنابراین استفاده نکردن از مخمر هنگام تهیه این سرکه زمان آماده سازی را افزایش می دهد. اگر خرما به دلیل نداشتن مخمر خیلی شیرین است، مقدار آب آن را زیاد کنید. در زیر مواد و مراحل تهیه این سرکه را برای شما عزیزان توضیح خواهم داد.

اجزای آن

تولد 2 کیلوگرم

مقدار کمی سرکه

1 قاشق نمک

2-3 برابر وزن نخل آبی

دستور تهیه

1- در این روش به جای ملاقه فلزی باید از بشکه استفاده کنید.

خرماها را بشویید و به ظرف مورد نظر منتقل کنید.

3- به مقدار خرما آب به مخزن اضافه کنید.

4- مراقب باشید ظرف را بیش از حد پر نکنید زیرا ممکن است در اثر تخمیر، سرکه از لبه شیشه پر شود.

5- هر دو هفته یکبار درب بشکه را باز کرده و محتویات آن را بررسی کنید. زمان تهیه سرکه با این روش بین 50 تا 70 روز است.

6- در نهایت فراموش نکنید که این سرکه را برای استفاده از آن فیلتر کنید.

آخرین کلمه

همانطور که در این مقاله کارمادیو اشاره کردیم، سرکه خرما خواص درمانی زیادی دارد، شما می توانید با گنجاندن این سرکه در رژیم غذایی خود از فواید آن بهره مند شوید. اما در صورت استفاده نادرست، عوارض جانبی سرکه خرما بسیار زیاد است. در این مطلب دو روش تهیه این سرکه را نیز آموزش داده ایم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.