دولت در قبرس شمالی چگونه است؟

۸۷ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر


قبرس سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است و هزاران سال تمدن دارد. موقعیت و منابع طبیعی این جزیره مدت‌هاست که قدرت‌های جهانی را به خود جذب کرده است و فینیقی‌ها، آشوری‌ها، مصری‌ها، ایرانی‌ها و بعداً رومی‌ها، اعراب، ونیزی‌ها، عثمانی‌ها و انگلیسی‌ها را به خود جذب کرده است. در ادامه با نوع حکومت قبرس شمالی در دوران حکومت آنها بر قبرس euromy آشنا خواهیم شد.

آشنایی با نوع حکومت در قبرس شمالی

میسینایی ها که در قرن 12 قبل از میلاد در این جزیره زندگی می کردند، ملیله های جزیره ای مشابه فوم یونانی تولید کردند. و هنگامی که در سال 1878، ترکیه عثمانی دولت قبرس را به انگلستان واگذار کرد، به موجی از ناسیونالیسم در قبرس منجر شد. در دهه 1960، زمانی که قبرس توسط انگلستان ضمیمه شد و یک دولت مستقل ایجاد شد، قانون اساسی جدیدی ایجاد شد که حقوق گروه های قومی جزیره را مورد توجه قرار داد و منجر به جنگ داخلی بین زبان های ترکی و یونانی شد. جزیره قبرس شد. در سال 1974 قبرس شمالی با یک دولت مستقل از قبرس جنوبی جدا شد و از آن تاریخ دارای رئیس جمهور، دولت و پارلمان جداگانه است.

ساختار سیاسی قبرس شمالی چگونه است؟

حکومت قبرس شمالی یورومای با نظام جمهوری و نیمه ریاست جمهوری اداره می شود. نظام نیمه ریاستی نوعی از نظام حکومتی است که ویژگی های نظام ریاستی و پارلمانی را ترکیب می کند. در دولت قبرس؛ مانند نظام های ریاست جمهوری؛ رئیس جمهور که در انتخابات سراسری به قدرت رسید، مسئولیت رئیس کشور را بر عهده دارد. همچنین هیأت وزیران با رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای ملی انتخاب می شود و مجلس می تواند رأی اعتماد دهد. سرنگونی شورای دولتی

در قبرس نیمه ریاستی، مانند سیستم پارلمانی، شهردار از شهردار جدا می شود. رئیس جمهور رئیس دولت و نخست وزیر رئیس دولت است. اما برخلاف دولت پارلمانی; رئیس جمهور یک نظامی نیست و دارای اختیارات زیادی است.

یک رژیم دموکراتیک چند حزبی در قبرس شمالی حاکم است، جایی که قدرت اجرایی مستقیماً توسط رئیس جمهور و دولت اعمال می شود، اما قدرت قانونگذاری در انحصار پارلمان جمهوری کشور است. رئیس جمهور قبرس شمالی برای مدت 5 سال توسط مردم انتخاب می شود. نخست وزیر فعلی آقای ارسین تاتار است که از 23 اکتبر 2020 این سمت را بر عهده دارد.

قبرس شمالی ظاهراً یک دموکراسی لیبرال است. مشخصه نظام های لیبرال دموکراتیک انتخاب آزاد بین احزاب سیاسی مختلف و توزیع قدرت اجرایی بین احزاب سیاسی رسمی کشور است. و در نظام های لیبرال دموکراتیک، حاکمیت قانون به طور کامل در زندگی روزمره مردم منعکس می شود و حمایت یکسان از حقوق بشر، حقوق شهروندی و آزادی های مدنی و سیاسی برای همه افراد از هر نژاد و قومیت تضمین می شود.

قبرس شمالی دارای 6 ناحیه و 12 شهر با 28 شهردار است.

دولت قبرس جنوبی از یک جمهوری ریاست جمهوری متمرکز استفاده می کند. رئیس جمهور فعلی آقای نیکوس آناستازیادس است. در نظام ریاستی متمرکز، رئیس جمهور که رئیس قوه مجریه و رئیس کل کشور است، با رای مستقیم مردم و برای مدت معینی قدرت را در دست می گیرد. در این نظام سیاسی، رئیس جمهور آزادی عمل و اختیارات بیشتری در انتخاب وزیران و سیاست های کلی کشور دارد.

نوع حکومت در قبرس شمالی محبوب تر و لیبرال تر از قبرس جنوبی است. خارجی ها در قبرس شمالی از حقوق یکسانی برخوردارند و دریافت اقامت و استفاده از خدمات دولتی رایگان در این کشور راحت تر از قبرس جنوبی است. امنیت قبرس شمالی بالاتر از قبرس جنوبی است و دلیل آن این است که دولت قبرس شمالی برخلاف قبرس جنوبی پاسپورت نمی فروشد. مهم نیست که چقدر سریع وارد قبرس شمالی شوید، برای شروع کارت شهروندی دائمی برای شما صادر نخواهد شد. دولت باید شما را برای 5 سال اول اقامت در قبرس شمالی معاینه کند و سپس در صورت داشتن شرایط برای دریافت کارت اقامت دائم اقدام کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.